سردار شهيد محمّد رضا جوانمردي

سردار شهيد حاج محمّد رضا جوانمردي از جمله دلاور مرداني است كه عملياتهاي فتح المبين ، بيت المقدس ، خيبر ،بدر ،والفجر 8 و كربلاي 5 يادمان رشادتهاي اوست .او كه دلي مالامال از عشق و شور و ايمان داشت با پذيرفتن مسؤوليتهاي مختلف سالياني از عمر پر بركت خود را در خدمت به اسلام و مسلمين و در جهاد و مبارزه گذراند و سرانجام در غروبي خونين ، آسمان شلمچه را به شوق ديدار دوست با خون خويش خضاب بست.وي در هنگام شهادت مسؤوليت يكي از محورهاي عملياتي كربلاي 5 را به عهده داشت و با تقديم خون سرخ خويش اين مهم را بر عهدۀ ديگر همرزمان خود قرار داده و خود عاشقانه شاهد شهادت را در آغوش گرفت.


سردار شهید محمّد رضا جوانمردی

سردار شهید حاج محمّد رضا جوانمردی از جمله دلاور مردانی است که عملیاتهای فتح المبین ، بیت المقدس ، خیبر ،بدر ،والفجر 8 و کربلای 5 یادمان رشادتهای اوست .او که دلی مالامال از عشق و شور و ایمان داشت با پذیرفتن مسؤولیتهای مختلف سالیانی از عمر پر برکت خود را در خدمت به اسلام و مسلمین و در جهاد و مبارزه گذراند و سرانجام در غروبی خونین ، آسمان شلمچه را به شوق دیدار دوست با خون خویش خضاب بست.وی در هنگام شهادت مسؤولیت یکی از محورهای عملیاتی کربلای 5 را به عهده داشت و با تقدیم خون سرخ خویش این مهم را بر عهدۀ دیگر همرزمان خود قرار داده و خود عاشقانه شاهد شهادت را در آغوش گرفت.

سردار شهید حاج محمّد رضا جوانمردی در سال 1343 در عطر افشان بهار نارنج شیراز دیده به جهان گشود و در خانواده ای منور به نور ایمان پرورش یافت . دوران کودکی را در کنار خانواده و برادر شقایق پیشه اش محمد حسن جوانمردی ، در حال و هوایی روحانی سپری کرد و با شور و شوقی کودکانه قدم در راه علم گذاشت . وی در دورۀ راهنمایی از ادامۀ تحصیل باز ماند و جهت تأمین هزینه معاش خانواده به کارهای مختلفی از جمله نجّاری و کارهای ساختمانی اشتغال ورزید . دستهای نازنینش از سنین نوجوانی گلزخم رنج زندگی را پینه بست تا چرخ اقتصاد خانواده از حرکت باز نایستد که به کار و تلاش در مکتب توحیدی اسلام اعتقادی راسخ داشت که "الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله "شهید جوانمردی در دوران پر شکوه انقلاب اسلامی با شرکت در تظاهرات و را هپیمایی های ضد رژِم در فعالیتهای انقلابی حضوری چشمگیر داشت و پس از پیروزی انقلاب نیز با گذراندن دوره های مختلف آموزش به قهرمان همیشه سرافراز انقلاب – شهید چمران – پیوست و همدوش با این سردار مبارز در جنگهای نا منظم شرکت کرد .وی در ادامه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمدو جبهه های جنوب را عرصۀ مبارزات خود قرار داد و در این مسیر بارها مورد اصابت تیر و ترکش دشمن بعثی قرار گرفت . شهید جوانمردی در سال 1364 همسری وفادار و شایسته برگزید که هم اکنون فرزندی لایق ، تنها یادگار او واین پیوند فرخنده است .

21 دیماه 1365 سرانجام مردی است که با تقدیم خون سرخ خویش به سر آغازی سبز نایل آمده و به نام بلند شهید افتخار یافت . آرامگاه نورانی او در گلزار شهدای دارالرحمۀ شیراز ، زیارتگاه صدها عاشق دلسوخته ای است که به شهید و اهداف متعالی او اعتقاد و ایمانی راسخ دارند.

فرازهایی کوتاه از وصیتنامۀ شهید ، شرح دلتنگیهای مردی است که در تنگنای خاک ، چشم به فرداهای خونین خویش دوخته بود:"زندگانی در این دنیا برایم تلخ است و دوست می دارم که هر چه زودتر این دنیا را ترک گویم . کوله باری از گناه بر دوش دارم که در زیر این کوله بار کمرم دوتا شده است ."